بازگشت انبه


 

نويسنده: دکتر مصطفي چادگاني‌پور




 
يکي از ميوه‌هايي که به تازگي مصرف فراواني در کشور ما پيدا کرده‌، انبه است. اين ميوه کج و کوله در رنگ‌هاي سبز، صورتي مايل به طلايي و قرمز و نارنجي در جهان وجود دارد که بخش گوشتي آن در اطراف يک هسته مسطح قرار دارد. انبه مي‌تواند گرد يا بيضي شکل باشد که هر کدام مزه، طعم و ميزان ماده گوشتي مخصوص به خود دارند. هم‌اکنون 40 هزار سال از کشت انبه در هند مي‌گذرد.
بازرگانان درقرن نوزدهم اين ميوه را به غرب هند، آفريقا و آمريکاي جنوبي بردند. بازرگانان عرب انبه را به مصر و ايران وارد کردند و اکنون اين ميوه در کشورهاي گوناگوني همچون هند، چين، مالزي، اندونزي، استراليا و هند غربي کشت مي‌شود. درختان انبه در مناطق باراني گل و ميوه مي‌دهند. هواي باران، مه‌آلود و ابري در شکوفه‌دهي و ميوه دادن اين درختان بسيار موثر است.
انبه فوق‌‌العاده مغذي است و منبع غني کاروتن است. صد گرم از قسمت خوراکي انبه داراي 1990 ميلي گرم بتاکاروتن يا همان پيش‌ساز ويتامين A است که اين ميزان خيلي بالاتر از بقيه ميوه‌هاست. با مصرف انبه در يک فصل مي‌توان ذخيره ويتامين A کبد را تا حد مورد نياز تامين کرد و از کمبود و عوارض ناشي از آن همچون بيماري شب کوري پيشگيري کرد.

انبه رسيده منبع سرشاري از ويتامين C است. 100 گرم انبه حاوي 16 ميلي گرم ويتامين C است. پيش‌ساز ويتامين A و ويتامين C هر دو آنتي‌اکسيدان است و مي‌تواند در جلوگيري از تاثيرات زيان‌بار راديکال‌‌هاي آزاد و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کننده باشد. 100 گرم انبه رسيده داراي 74 کيلو کالري انرژي است. انبه خام در مقايسه با انبه رسيده کالري کمتري دارد. همچنين انبه رسيده منبع خوب پتاسيم و سديم است بنابراين اين ميوه مي‌تواند براي افراد مبتلا به پرفشاري خون مفيد باشد. فراموش نکنيم که به علت بالا بودن محتواي پتاسيم انبه، بيماران مبتلا به نارسايي کليه که محدوديت مصرف پتاسيم دارند، بايد از خوردن آن اجتناب کنند. براي خريد انبه خوب رعايت برخي نکات ضروري است. نخست اينکه رنگ انبه نشانه خوبي براي رسيده بودن ميوه نيست. به‌طور مثال، نوع رسيده برخي از انواع انبه نيز سبزرنگ است. انواع ديگر در زمان رسيدن، طلايي يا قرمز روشن يا ترکيبي از اين دو رنگ مي‌شوند.
هنگام خريد انبه دقت کنيد که ميوه بدون لکه و آسيب‌ديدگي باشد. بهترين راه براي انتخاب انبه ظاهر مناسب و خوش‌بويي ميوه است. انبه رسيده مي‌تواند چند روز تا چند هفته نگهداري شود که اين موضوع با نوع انبه نيز ارتباط دارد. مي‌توان قطعه‌هاي انبه را کنسرو و يا خشک کرد و يا قسمت‌هاي گوشتي آن را خارج کرد. انبه خام بيشتر براي خشک کردن، تهيه ترشي يا ترشي با ادويه استفاده مي‌شود.
منبع:www.salamat.com